Cissis gott & blandat

2005-12-04

Lyxiga lussebullar

Idag är det andra advent. Vaknade på morgonen och konstaterade att det lagt sig ett tunt lager med snö på backen - fint tycker jag. I eftermiddag är det julmarknad i Alster (Gustav Frödings gamla hemvist) som skall bevistas, så jag var definitivt tvungen att försöka uppbringa lite extra julstämning. Detta görs bäst genom att spela julskivor i bott i hela huset och därefter måste det till juldofter. Vad finns det då för juligare doft än doften av nybakt saffransbröd? Ingen konstaterade jag, och satte full fart!

Jag har aldrig varit särskilt fascinerad av de vanliga lussekatterna med russin i utan gillar bäst att göra dem som vanliga bullar i formar och fylla dem med smör och mandelmassa. Detta blir de mest ljuvliga bullar man kan tänka sig - kombinationen av mandelmassa och saffran är oslagbar.

Lyxiga lussebullar

ca 50 stycken

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g lätt Kesella
2 påsar (1 g) saffran , fast jag gillar den flytande bättre, men även då två påsar
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 150 g smör
500 g mandelmassa

Pensling:
2 ägg
hackad mandel
pärlsocker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Strö på mandel och pärlsocker Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

29 Kommentarer:

  • At 04 december, 2005 18:27, Anonymous Anonym said…

    Bullarna var verkligen jättegoda! (Läckergommen pappa tyckte detsamma) /Mamma

     
  • At 04 december, 2005 20:31, Anonymous Anonym said…

    Var på jakt efter ett recept på saffransbullar med mandelmassa, ditt verkar perfekt. Ska absolut prova det! (Kanske blir det Jämtlandskakor till jul med.)
    Lycka till med din fina blog!/Jenny

     
  • At 04 december, 2005 21:30, Blogger Viktoria said…

    Jag brukar göra nåt liknande fast i muffinsform - jättegott!

     
  • At 05 december, 2005 19:18, Blogger Anne said…

    Mmmm.. underbart gott. Jag hade väl inte tänkt göra något saffransbröd i år (utom just saffransbröd som i matbröd) men nu börjar jag faktiskt tveka. Kanske, kanske.. Det blir ju så himla gott.

     
  • At 05 december, 2005 23:04, Anonymous Anonym said…

    Å, mandelmassa.... Allt blir så mycket godare med mandelmassa!

     
  • At 11 december, 2005 21:28, Blogger Lisa said…

    Också på jakt efter recept. Tänker använda detta men lägga till hackade pistaschnötter och rivet apelsinskal i mandelmassan.

     
  • At 13 december, 2005 05:58, Blogger Cissi said…

    Lisa: Det låter ju som en jättegod variant. Låt mig veta hur resultatet blev sedan.

     
  • At 04 december, 2006 20:02, Anonymous Anonym said…

    Jätte goda! Jag hade bara 200g mandelmassa hemma men det räckte och blev bra ändå!
    Tack tack C.

     
  • At 29 november, 2008 16:25, Anonymous Anonym said…

    Har bullarna i ugnen nu.. Vi får se hur det blir... :D

     
  • At 12 december, 2008 18:38, Blogger Matilda said…

    Vi står och penslar bullarna för fulla muggar. De ser ut att bli en helt ljuvlig senfika. Jag och min katt Eberhardter sitter och väntar otåligt på att första plåten skall komma att bli färdiggräddad. Han är så söt där han sitter och surplar sitt kaffe. Du skulle sett och smält! Akta dig för Rocha-Gilen i bäcken!

     
  • At 14 december, 2008 22:17, Anonymous Anonym said…

    Bullarna är supergoda, ett tips är att lägga på vanillinsocker ovanpå smöret innan mandelmassan, garanterat succé!

     
  • At 19 december, 2008 08:48, Anonymous Anonym said…

    Sökte efter saffransbullar med mandelmassa och detta ser ju hur gott ut som helst! Hem o baka idag. =) Tack så mycket!! /Eva

     
  • At 06 oktober, 2009 06:47, Anonymous Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept said…

    Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag.
    Fin blogg du har förresten, Kram!
    Lussebullar lussekatter recept

     
  • At 04 november, 2009 17:31, Anonymous Anna said…

    Fantastiskt goda bullar, min sambo pressade i sig fyra på raken och han är vanligtvis ingen gottegris. Alltså mycket bra betyg!

     
  • At 07 december, 2009 21:23, Anonymous Anonym said…

    Sååå goda! Kommer aldrig ge mig på och baka andra lussebullar än dessa igen. Smaskens! =)

     
  • At 10 december, 2009 01:35, Anonymous Elin said…

    Fick upp din blogg när jag googlade "lussebullar mandelmassa) och har nyss spenderat kvällen (och delar av natten:P) med att baka dessa underbart goda bullar. Tack för ett kanon recept! :)

     
  • At 13 december, 2009 19:42, Anonymous mirijam said…

    Supergoda bullar! Tack för receptet!

     
  • At 14 december, 2009 00:15, Anonymous Jennie said…

    Bakade dessa bullar idag! Hur goda som helst och lätta att göra. Jag tog 3 påsar saffran istället för 2 och använde kesella vanilj istället för vanlig kesella. Mums!!! En klar favorit som jag ska göra fler gånger!

     
  • At 19 december, 2009 13:35, Anonymous Anonym said…

    Musigt värre, uppskattas av stora som små. Mycket roligare än vanliga lussebullar som är ganska uttjatat!

    Mvh

    Josefine

     
  • At 22 november, 2010 22:36, Anonymous Lisa said…

    Bakade dessa idag. SÅÅ goda! Tack fö tipset! :D

     
  • At 25 november, 2010 13:46, Anonymous Katarina said…

    Fantastiskt goda bullar! Har precis ätit en nygräddad, mums! Tack för receptet!

     
  • At 25 november, 2010 15:04, Anonymous tovis said…

    Bullarna är nu färdiggräddade. Fyllde den ena plåten med russin också, blir nog av tjuvsmaka en ikväll (eller två) :) Kul att prova något annat än dom traditionella lussekatterna.

     
  • At 01 december, 2010 16:31, Blogger Tina said…

    Hej, googlade just saffran mandelmassa bullar, då dök bla ditt recept upp. Ditt får det bli, många som tyckte det vargott såg jag...
    Mvh Tina

     
  • At 03 december, 2010 10:36, Blogger Martina said…

    Jättegoda bullar, blir dock som godast om man minskat på mjölet till ca 10 dl.
    /Martina

     
  • At 11 december, 2010 21:15, Anonymous Anonym said…

    Gott! Men jag tog ca 15dl mjöl och krossade mandelspån på. Får se vad besökarna gillar bullarna imorrn :)

     
  • At 11 december, 2011 19:41, Anonymous Anonym said…

    Jag kan bara instämma i vad alla andra skrivit: fantastiska bullar! Jag är inte särskilt svag för lussebullar/saffran annars men kombinationen med mandelmassan gör dom riktigt suveräna!

     
  • At 16 december, 2011 13:15, Anonymous Anonym said…

    Hej!
    Har till slut fått till tid att baka dem jag trodde på mest. Det blev superbra! Tusen tack för receptet! Jag och den ena sonen älskade dem, vi är dock gottisgrisarna i huset. :-)
    God jul! /Sara

     
  • At 15 december, 2012 19:05, Anonymous Anonym said…

    Vi har bakat nu och är väldigt exalterade :) hoppas på att dem blir så goda som dem ser ut att vara!

     
  • At 20 december, 2012 11:46, Blogger Unknown said…

    Super goda! Tack för receptet! :)

     

Skicka en kommentar

<< Home