Cissis gott & blandat

2005-09-10

Världens godaste tårta

Jag har en tårta som är världens godaste och som överträffar alla andra jag hitintills smakat, nämligen mammas ricecrisptårta. Jag hade inför födelsedagen länge tänkt att jag skulle unna mig att göra en och kalasa på, men ju närmre kalaset vi kom, desto snärjigare blev det med tiden. Som tur är har man en ängel till lillasyster som genast erbjöd sig att baka den och ta med. Oj vad glad jag blev för det!

Som jag tidigare sa är egentligen det här mammas recept och det är en tårta hon gjort succé med på många fester. Den kan göras som nedan med citronkräm och dekorerad med t.ex. jordgubbar eller som idag med flisad choklad och rivet citronskal. Hon har också gjort den med choklad nedsmält i krämen (uteslut då citronsaften) och dekorerat med Daim ovanpå. Bägge är goda, men citronvarianten är outstanding.

Rice Crisp-tårta

Botten
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl Kellogs Rice Crisp

Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sockret och vispa igen. Vänd ned flingorna. Bred ut på smort bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 80 minuter 125 grader. Låt tårtbottnen svalna en aning i långpannan innan du vänder upp den och drar bort pappret.

Kräm
4 äggulor
1 dl socker
1 msk mjöl
1 dl grädde
75 g smör
1 pressad citron

Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud - ej koka - tills krämen tjocknar. Tag av från plattan och klicka ned smöret. Låt krämen kallna.

Dela bottnen på hälften och lägg krämen emellan. Vispa 3 dl grädde och bred ovanpå. Dekorera på valfritt sätt. Camilla hade tagit rivet citronskal och flisad fin mörk choklad, vilket kändes lyxigt.

32 Kommentarer:

  • At 11 september, 2005 18:36, Anonymous Anonym said…

    Mums, säger jag bara! Sambon fyller år nästa vecka och jag funderar fortfarande om han skall få sin sedvanliga gräddtårta eller den där chokladtryffelkakan som Anne postade om häromdagen. Men nu när jag läste ditt inlägg så funderar jag på om jag inte skall göra denna istället :-) Vilka i-landsproblem :-)

     
  • At 11 september, 2005 19:48, Blogger Cissi said…

    Prova den här tårtan! Jag lovar att ni inte kommer bli besvikna...

     
  • At 11 september, 2005 22:57, Blogger Alice said…

    Det här låter bra för att inte provas. Kan inte du skicka in den till "mitt bästa recept" i Allt om Mat. Lämpligen genom att maila mig på alice.brax a aom.bonnier.se

     
  • At 05 oktober, 2005 16:14, Anonymous Anonym said…

    Appropå tårta. Vad har hänt med den svenska specialitén "Smörgåstårta"?

    p.s tårtan var jättesmarrig.

     
  • At 22 februari, 2006 21:35, Anonymous Anonym said…

    Hej Cissi, det här receptet verkar ju riktigt lovande, och jag har letat länge!

    En fråga bara; hur många normalportioner räcker tårtan till?

     
  • At 23 februari, 2006 09:58, Blogger Cissi said…

    Tja det var en svår fråga, men jag skulle tippa på ca åtta till tio portioner. Det är en tårta man gärna tar mer av, så jag skulle inte snåla för mycket :-)

     
  • At 21 juni, 2006 22:26, Anonymous Anonym said…

    Ett tips så här i jordgubbs och midsommartider. Tårtan blir även fantastiskt god om man lägger jorgubbar på den. Jag brukar göra en botten, bre ut smörkrämen, lägga ett tunt lager grädde över och sedan skiva jorguppar och täcka hela tårtan med dessa

     
  • At 13 juli, 2006 22:40, Anonymous Anonym said…

    Kan man göra tårtan i förväg och frysa?

     
  • At 11 december, 2006 16:13, Anonymous Anonym said…

    Hejsan! Jag har gjort denna tårta i ca 5 års tid och alla ser fram emot kalas hemma hos oss. Vi lägger grädda och björnbär ovanpå. Lite ovanligt och bryter av den söta tårtan på ett bra sätt

     
  • At 18 september, 2007 17:49, Anonymous Anonym said…

    Hej! Jag brukar göra denna tårta emellanåt men jag brukar bre ut krämen på 2 plåtar innan jag gräddar så har man automatiskt över och underdel så slipper man dela på den och den blir dessutom lite större... Blåbär är mycket gott att ha på =)

     
  • At 21 september, 2007 11:16, Anonymous Anonym said…

    Den är sååå god! Måste testas!

     
  • At 21 januari, 2008 14:29, Anonymous Anonym said…

    Nej så god var den inte! Helt ok men inget speciellt.

     
  • At 23 januari, 2008 16:09, Anonymous Anonym said…

    Varför denna höjning av denna tårta? min vännina gjorde den i helgen och den var inte alls speciellt underbar. Godare finns det! Föredrar Rice crisp på filmjölken.

     
  • At 18 mars, 2008 14:37, Anonymous Anonym said…

    Den här tårtan är en återkommande favorit hos oss. Hur god som helst.

     
  • At 01 maj, 2008 11:30, Anonymous Anonym said…

    Jag har ett snarlikt recept, jag använder Vårgårda Ris puffar istället, gott det också! Och när smörkrämen kallnat brukar jag röra i några dl vispad grädde så blir det lite fluffigare! ;)
    På det recept jag fick kallas tårtan för "Håvets Tårta"
    Den är vääldigt god!!

     
  • At 21 maj, 2008 12:25, Anonymous Anonym said…

    Denna tårta är underbar, het oslagbar! Fast jag gör den alltid utan citronen och tar lite extra smör i stället. ;) Och så självklart med jordgubbar till.

     
  • At 02 juni, 2008 13:11, Anonymous Anonym said…

    vad är det som är så gott med denna tårtan? gjorde den i helgen och 7 av 7 tyckte inte om den speciellt mycket

     
  • At 11 juni, 2008 12:35, Anonymous Anonym said…

    Den här tårtan är god!!! Dessutom väldigt enkel att göra och lätt att variera med olika tillsatser till krämen eller dekorationer/smak ovanpå tårtan. Den går bara inte att misslyckas med, så ni som inte gillar den vet jag inte vad ni har gjort. Jag älskar den och det brukar mina gäster också göra.

     
  • At 15 juni, 2008 23:32, Anonymous Anonym said…

    Jag är på jakt efter en god (och inte för svår!) tårta med lyxkänsla till syrrans 40-årsdag. Den här låter toppen! Håll tummarna för lillasyster... :)

     
  • At 12 december, 2008 16:55, Anonymous Anonym said…

    Den här tårtan fungerar bättre med bajs istället för smörkräm. Detta gjorde jag succé med hos mina koprofag vänner. De blev lite besvikna över att bajset var så hårt vispat och var ganska ofluffigt. Det blir helt klart lösare bajs till nästa gång.

    Supergod tårta i övrigt!

     
  • At 26 februari, 2009 14:51, Anonymous Anonym said…

    Hej. Tänkte prova din tårta på dop på söndag. Görs den bäst samma dag eller dagen innan?
    Mvh/Mikaela Larsson
    hemmafrularsson@blogg.se

     
  • At 04 november, 2009 19:11, Anonymous Anonym said…

    Smaskens =)Cissis tackar för att du lagt upp receptet.. Ska testa och göra den till fars-dag =)

     
  • At 09 december, 2010 20:35, Anonymous Mia said…

    Tack för ett kanonrecept. Har bakat denna tårta så många gånger. Och i morgon ska jag bygga upp ett fruktberg och hoppa över locket... denna tårtan älskar bara våra gäster och förväntar sig den när det är Nobeldagen..

     
  • At 04 juni, 2011 03:17, Anonymous sally said…

    Den som klagar på dena hur goda tårta som helst kan inte vara nog dum den e supergod
    o vilket kalas det blev

     
  • At 19 juli, 2011 17:49, Anonymous Cecilia said…

    Denna tårta måste jag prova att göra till min sons födelsedag. Jag läste kommentarerna och insåg att de som skrev negativt om tårtan var anonym, förmodligen en och samma person. Om jag lyckas göra denna ska du få mitt utlåtande. Kan inte tro att den är allt annat än god. Tack för att du delar med dig av receptet.

     
  • At 07 juni, 2012 16:39, Blogger Cecilia said…

    Jag har bakat den här tårtan i flera år och det är den bästa sommartårtan som jag vet. Jag har nu länkat receptet på min Familjeblogg så att mina vänner kan baka din fantastiska tårta.

     
  • At 02 oktober, 2012 09:26, Anonymous Michelle said…

    Denna tårta låter spännande!
    Blir det någon skillnad om man gör tårtan dagen innan eller samma dag?

     
  • At 08 juni, 2013 14:17, Anonymous Anonym said…

    Hej
    Jag har testat denna tårta och den är ljuvlig, Men om jag gör i ordning den för tidigt (lägger emllan och dekorerar) så smälter den. Har du något tips mot detta?

     
  • At 20 juni, 2013 12:45, Anonymous Anonym said…

    Denna tårta gör jag alltid! Men oftast tar jag dubbelt av allt så den räcker till många :)Och mycke pimp nu till midsommar på tårtan :)

     
  • At 26 april, 2014 00:35, Anonymous Anonym said…

    Detta är det sjukt bästa inlägg jag läst på nätet någonsin.

     
  • At 15 juli, 2015 09:19, Anonymous Johanna said…

    Hej! Hur många räcker denna "sats" tårta till ungefär? Normalstora bitar ;)

     
  • At 15 mars, 2017 18:57, Anonymous Anonym said…

    Jag gör på denna satsen men lägger den på plåten i 2 delar med någon centimeters mellanrum. Så svår att hantera annars. Går sönder jättelätt. Lägger gärna ihop den dagen innan.

     

Skicka en kommentar

<< Home