Cissis gott & blandat

2005-09-10

Födelsedagsmiddag

Idag har jag firat min födelsedag tillsammans med Ola, mamma och pappa samt syrran och Tobbe. Detta innebär att jag varje år bjuder på lite smålyxig trerättersmiddag, vilket jag själv tycker är ett strålande kul projekt. Att man sedan får roliga paket gör inte saken ett dugg sämre :-)

Trerättersmiddagen bestod av en förrätt som jag hittat i Elle a la Carte som heter gratinerad räkkrabblåda. Till detta serverade jag hemgjorda vitlöksbröd (blandade smör, vitlök, persilja och peperoncini och bredde ovanpå - mycket gott!) och vitt vin. Till varmrätt blev det oxfilé surpris som är ett recept från Arla, serverat med en fantastisk rödvinssås som jag nu gjort regelbundet i flera år. Till detta ugnsrostade rotsaker samt en sallad med ruccola, babytomater, oliver och parmesanflagor. Som tur var hade jag ett fantastiskt gott rödvin kvar sedan vår semester i Italien i somras, och det passade bra att avnjutas idag. Efterrätten blev ett klassiskt recept, nämligen creme brûlé - någonting jag aldrig provat att göra själv förut. Kände dock att jag var tvungen att få användning för min nya brûlébrännare. Tyvärr blev den lite rinnig inuti, så jag får nog ha den lite längre i ugnen nästa gång. Smaken var dock fantastisk - jag lovar att det är den bästa creme brülé jag någonsin ätit smakmässigt. Receptet kommer från Mat-Tina och den innehåller kardemumma. Senare på kvällen avnjöt vi en supergod tårta som Milla hade bakat åt mig - det receptet återkommer jag till senare.

Jag lovar att gästerna stönade högt av kulinarisk njutning och som lite stolt amatörkock måste jag själv också tillstå att alltsammans var fantastiskt. Nu till recepten.

Gratinerad räkkrabblåda

4 portioner

1 burk krabba
200 g skalade räkor
2 små röda paprikor, finhackade
1 litet knippe salladslök, finhackad
1 pkt Kelda ostsås
1 msk curry
ost till gratinering

Blanda ihop allt utom osten i en bunke och fördela ut i små cocotteformar. Strö över osten. Detta kan du sedan förvara i kylen tills gästerna kommer, då det bara är att gratinera i ugnen i 225 grader ca 10 minuter. Servera med en god bit vitlöksbröd. Supergott och enkelt!



Oxfilé Surpris

8 portioner

8 skivor oxfilé, ca 1200 g
salt + vitpeppar till stekningen
smör
3 dl lagrad prästost, grovriven
1 dl grovhackade valnötter
1 dl creme fraiche

Bryn hastigt köttskivorna med salt och peppar så att de tar färg. Lägg köttet på ett ugnssäkert fat och låt kallna. Blanda ihop ost, creme fraiche och nötter till en röra. Lägg oströan på köttet. Stek i ugnen i 225 grader tills köttet har innertemperaturen 55 grader för rödrosa kött.

Godaste rödvinssåsen

8 portioner

2 hela vitlökar
1 msk olivolja
3 msk strösocker
2 msk tomatpuré
5 msk balsamvinäger
5 msk kalvfond
5 dl rödvin
2 tsk maizena
25 g smör
ev salt

Sätt ugnen på 200 grader och lägg de isärbrutna vitlöksklyftorna (med skal) i en oljad form. Rosta i ugnen i 20 minuter. Smält socker med tomatpuré i en kastrull. Tillsätt fond, vinäger, vin och vitlöksklyftor. Låt koka ihop tills ca 4 dl återstår. Sila bort vitlöken. Red av med maizenan utrörd i lite vatten. Klicka i smöret och rör slätt. Smaksätt ev med extra salt. Den här såsen är sagolik. Jag gör ibland en större sats och fryser in, eftersom den går lika bra att ta upp och tina senare.



Creme brülé med kardemumma

4 portioner

5 äggulor
1 dl socker
3,5 dl grädde
1,5 dl mjölk
2 tsk kardemummakärnor
1 vaniljstång
ca 4 msk råsocker

Sätt ugnen på 110 grader. Koka upp grädde och mjölk med kardemumma och skårad, urskrapad vaniljstång. Dra kastrullen av värmen. Rör därefter ägg och socker försiktigt (vispa ej). Häll gräddkoket över äggblandningen och rör tills sockret löst sig. Sila krämen. Fördela i osmorda portionsformar och grädda i 35-40 min (Min kommentar: Detta var uppenbarligen för kort tid för mig, eftersom mina inte stelnade till helt). Ta ut formarna och låt svalna i rumstemperatur. Innan sereringen strör du på råsockret och bränner till en karamellig yta med brännare.

4 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home