Cissis gott & blandat

2005-08-24

Lax med bröllopsås

Igår var Matilda hemma hos oss. Matilda är en tjej som Ola och jag funkat som stödfamilj till, och hon är med jämna mellanrum hemma och hälsar på och sover över hos oss. Det godaste Matilda vet är Olas pannkakor med min jordgubbssylt och vispgrädde. Igår tyckte jag att hon förtjänade att bli krusad för, så Ola hamnade i pannkaksstekningen. Tyvärr är ju inte pannkakor den mest vikväktarvänliga maten i världen, så för min del blev det istället lax - ett bra val eftersom Ola helst slipper äta fisk.

Egentligen är det ju vansinnigt praktiskt med lax, med de färdigförpackade bitar som finns att köpa i frsdisken. Igår valde jag att buljonkoka ris och blanda med majs som tillbehör (faktiskt gott - testa!). Till detta gjorde jag en av de godaste kalla såserna i min repertoar, nämligen den berömda bröllopssåsen. Det kanske något märkliga namnet tillkom för några år sedan när Ola och jag skulle hjälpa goda vänner till oss, med planeringen inför deras bröllop. Kristin och jag experimenterade fram den här såsen och den hamnade sedemera på deras bröllopsbuffé. Hemma hos oss serveras den oftast till ugnsrostade rotsaker, eller till exempelvis stekt/grillad fisk eller skaldjur. Som vanligt är receptet bara en skiss...



Bröllopssås

2 dl turkisk/grekisk yoghurt
ca 1-2 tsk sambal oelek
ca 1-2 msk honung
1-2 lime (skal och saft)
salt, peppar

Blanda ihop alltsammans. Det är avsmakningen som är det trixiga och det går därför inte att ge några exakta måttangivelser. Såsen skall vara stark och syrlig, men inte vass i smaken.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home